آمازون دات کام، بزرگترین فروشگاه مجازی دنیا

عظیمترین کتابفروشی دنیا که حالا نه تنها کتاب، بلکه موسیقی، لوازم منزل و هرچیز دیگری که بتوان از روی کاتالوگ انتخاب کرد و از طریق پست سفارش داد، را به میلیونها مشتری در دهها کشور میفروشد و سایتهای آن در کشورهای مختلف از پربینندهترین پایگاههای اینترنتی هستند.
آمازون یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی است که در سال ۱۹۹۴ در سیاتل واشینگتن تأسیس شد.
این وب سایت محصولات نو یا دستدوم را از طریق اینترنت عرضه میکند.
ایده اولیه راهاندازی آمازون ساخت یک فروشگاه اینترنتی بود که کاربران و یا شرکتها بتوانند کتاب و محصولات فرهنگی خود را از طریق آن به فروش برسانند.
آمازون دات کام (Amazon.com) در سال ۱۹۹۵ با عنوان فروشگاه آنلاین کتاب کار خود را آغاز کرد. این وبگاه هماکنون کتاب، سیدی، دیویدی، بستههای نرمافزاری و حتی کفش هم عرضه میکند. هم اکنون، این شرکت کتاب خوانهای الکترونیکی نیز تولید میکند که این سری محصولات دارای مشتریان فراوانی در سرتاسر دنیا است.
شرکت آمازون بیشترین درصد فروش را در بین فروشگاههای اینترنت دارد. دلیل موفقت این شرکت استفاده از affiliate marketing یا همکاری در فروش بوده است که باعث شده تعداد فراوانی کار به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شود.
یکی از ویژگیهای این سایت ارائه امکان ورق زدن و مطالعه نسخه اکترونیکی اغلب کتابهایی است که در این وب سایت قرار دارد. همچنین شرکت آمازون با کمک تکنولوژیهای نوین چاپ و تولید کتاب، اقدام به ارائه کتابهایی بر اساس سیستم چاپ بنابر تقاضا نموده است که در این روش بجای چاپ و انبار کتاب در تعداد وسیع، تنها با نگه داری فایل الکترونیکی کتابها، پس از سفارش مشتری، اقدام به چاپ و تولید یک یا چند نسخه از کتاب نموده آنها را به آدرس مشتری ارسال مینماید. با این روش از نیاز به فضای انبار و اتلاف کاغذ در حجم وسیعی جلوگیری نموده است. امکان چاپ کتاب به زبانهای مختلف از جمله زبان فارسی در کوتاه ترین زمان ممکن و عرضه و معرفی جهانی آن از دیگر نتایج استفاده از این تکنولوژی نوین به شمار میرود.
اجناس و کالاهای خریداری شده توسط کاربران با کمترین تاخیر بدست شان می رسد و آمار رضایتمندی نشان از مدیریت قوی در وب سایت آمازون دارد.
نام آمازون از روی رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی گرفته شدهاست و از سال 2000 لوگوی رسمی آن یک پیکان بوده که از حرف A تا Z کشیده شده و به شکل یک لبخند و به نماد رضایت مشتریان از خرید خود است.